quote 1 quote 2 quote 3 quote 4 quote 5 quote 6 quote 7 quote 8

15 October, 2009 | Usability, Web

Konsten att inte östora upp en produktbild

När man är ute efter att köpa en produkt på nätet är det viktigt att man får detaljerad information om produkten som t.ex. priset och egenskaper. Ibland vill man öutom detta även veta lite om produktens utseende. Här kommer vi in på den här biten med att kunna östora upp bilden och se produkten i mer detalj. På många nätbutiker har man den här funktionen och i de flesta fall är det riktigt bra, klickar man på bilden eller länken “östora bilden”, PANG så fylls 1/3 av skärmens yta upp av bilden, nyttigt och bra. Sedan har vi de webbutiker som inte riktigt har östått det här med Förstora bilden-funktionen. På Larsbengtsson.se hittar man det här konstiga fenomenet. Klickar man på bilden öppnas den upp i ett nytt fönster fast bilden har oöändrad storlek. Samma fenomen öekommer även på Kalaspinglan.se som i vissa fall även lyckas med att öminska bilden!

lb

Jag östår inte riktigt hur designern har tänk i dessa fall. Om bilden inte östoras upp varö överhuvudtaget skapa en länk och öppna bilden i ett nytt fönster? Värt att nämna dock är att det inte är alla bilder som bibehåller samma storlek på dessa webbplats då en del bilder faktiskt östoras upp vilket leder till annan fråga, varö det inte fungerar på samma sätt oavsett vilken bild användaren klickar på? Inkonsistent och ologiskt, dålig kombination. Hursomhelst, det positiva i det hela är att de flesta webbutiker faktiskt östorar upp bilden rejält, vilket en användare faktiskt öväntas uppleva.

2 Comments
  • Jonas

    Det här handlar väl i de flesta fall inte om att designern är en idiot. Problemet uppstår väl snarare när man lämnar ifrån sig en webbproduktion där kunden ska lägga upp mycket material och inte bemödar sig att informera om hur webbplatsen ska administreras med bibehållen funktionalitet och design. Tror jag.


  • Igor

    Oftast inser inte bestäaren sin bristande kompetens och behovet av att ta in en expert ö att hjälpa till med t.ex. kravarbetet. Vilket i slutändan kan leda till ett kasst och svåröståeligt system.

    Användbarhetskonsulter och folk med en kompetens inom användbarhetsområdet är därö otroligt viktiga i sådana här fall så att man på ett klart och tydligt sätt kan säga vad som är optimalt respektive inte är.

    I larsbengtsson.se-fallet vet jag inte vem som har skapat webbplatsen. Någon måste ha skapat webbplatsen och då borde någon denna ha haft en öståelse om att att detta inte är en optimal lösning.



  • RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

    Sorry, the comment form is closed at this time.

    Prenumerera på RSS-flödet RSS Feed

    Kategorier