quote 1 quote 2 quote 3 quote 4 quote 5 quote 6 quote 7 quote 8

18 January, 2011 | General, Usability

Advertising Ads the Funny side – 20 reklamaffischer

Advertising business, dvs. reklambranschen verkar vara en mycket intressant och rolig bransch att arbeta en inom, detta är i allafall något som jag har fått intrycket av. Den trevliga serien Mad Men kan ger en liten hint hur det kan vara att arbeta inom just reklambranschen, även om det är 60-tal. Kollar man på reklam i olika tidningar och på tv så förundras jag oftast över hur dålig reklamen är, skitkass, tråkig och fantasilös.

Att göra reklam för en produkt, tjänst eller vad det nu kan vara är inte lätt, precis som det inte är lätt att göra en webbplats användbar dvs. att användaren kan uppnå specifika mål på bl.a. ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Att skapa framgångsrik reklam, vare sig det är en affisch eller videoklipp, kräver att man fokuserar på målgruppen som reklamen riktar sig till och fångar den rätta känslan som man ska förmedla. Även om användbarhetsrelaterat arbete, t.ex. webbdesign, skiljer sig på många punkter finns ändå vissa likheter. T.ex. är målgruppen något som är viktigt att ta till hänsyn för att slutprodukten ska bli framgångsrik.

Hursomhelst är ett bra sätt att få reklam att stå ut är användning av humor som jag ser alldeles för sällan. Här nedan kommer jag att lista 20 olika reklamaffischer som har humor i fokus, är otroligt roliga och som verkligen fångar produktens kärna.

Canon – Steady Shoot

Dean’s Whisky : Surprisingly Mild

2100 Watt Vacuum Cleaner Rowenta

Work for Food

Boecker – Electric Plug

Bynolyt Binoculars

Nikon – Face Detect

Comedy Central

Sun Media: Size Is Nothing Without Precision

Volkswagen – Getting there is just as much fun

Live Poker Magazine – Become the King of Bluff – KKK

Gain Detergent

Juicy fruit

Kayaking Jumbo Peanut

Harley Davidson – Stop Dreaming!

Paris on Prison

Pedigree

Ephydrol

2 Comments
  • JohnAdled

    Excellent post! Really loved it, havent seen an artice this good in a while.


  • Igor Jovic

    Thank you!



  • RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

    Leave a Reply

    Prenumerera på RSS-flödet RSS Feed

    Kategorier